هر چیزی که باید در روز اعتباربخشی بدانیم در این قسمت دسته بندی شده است و بعنوان پرسنل بیمارستان و اتاق عمل باید این موارد را بدانیم.
میتوانید روی عناوین کلیک کنید تا مباحث را ببینید یا روی جستجوی مبحث… بزنید و مبحث خاصی را جستجو کنید یا کل موارد مرتبط با اعتبار بخشی را از طریق دکمهی زیر صفحه دانلود کنید.
مسئول ایمنی بیمار: دکتر حامد سبحانی
کارشناس ایمنی بیمار: خانم نسرین محمدی
مسئول بهبود کیفیت: آقای علی بیگدلی
کارشناس رسیدگی به شکایات: خانم فاطمه مولا
مسئول کنترل عفونت: خانم الهام قاسمی
کارشناس بحران: آقای هادی بهرامخانی
تزریق خون و فرآورده های خونی با شیوه ایمن،شناسایی صحیح بیمار ، تحت مراقبت های مستمر انجام میشود.
️نکات:
۱-با توجه به اهمیت ترانس فراورده های خونی و میرایی و عوارض ناخواسته ی زیاد در صورت بروز خطا تمامی مراحل
شناسایی بیمار و تایید هویت
چک اوردر پزشک مبنی بر ترانس فراورده
مستند سازی پرستار مبنی بر ترانس فراورده
چک کیسه خون
چک اطلاعات روی کیسه با هویت بیمار و اوردر پزشک
حضور در بالین بیمار جهت شروع ترانس باید و باید توسط دو نرس به صورت همزمان و مستقل از هم صورت بگیرد
۲-قبل ترانس تاریخ انقضا کیسه و عدم مخدوش بودن اطلاعات روی ان چک شود
۳-وضعیت ظاهری کیسه قبل از تزریق از جهات زیر چک شود
️کدورت
️تغییر رنگ
️وجود لخته
️همولیز
️حباب گاز
️هر گونه نشتی
۴-پرستار در ۵ دقیقه اول شروع ترانس باید حضور مداوم در بالین داشته باشد۵-سپس در ۱۵ دقیقه ی بعد مراجعات و ارزیابی مکرر به بالین بیمار داشته باشد۶- به سوابق تزریق خون بیمار توجه شده و قبل شروع ترانس از وی پرسیده شود۷- هر گونه عدم انطباق در شماره کیسه و نوع فراورده سریعا به بانک خون اطلاع داده شود.۸- در صورت بروز هر سطح/نوع از واکنش انتقال خون اولین اقدام قطع فراورده خونی میباشد و سپس به پزشک و بانک خون اطلاع داده شودسوالات احتمالی)۱)منظور از چک همزمان و مستقل فراورده توسط دو نفر چیست؟جواب:یعنی دو نرس همزمان در بالین بیمار حاضر باشند ولی جداگانه تمام ایتم ها و پرونده و کیسه رو چک کنند
۲)اولین اقدام مراقبتی قبل از شروع ترانس خون چیست؟جواب:شناسایی فعال به صورت همزمان و مستقل توسط دو کادر بالینی۳)برای تایید هویت بیمار قبل ترانس نیاز به چک چه ایتم هایی داریم؟جواب:پرونده
دستبند شناساییدستور پزشک
مشخصات مندرج روی کیسه۴)در ارتباط با کیسه خون و فراورده چه ایتم هایی باید چک شود؟جواب:تاریخ انقضاعدم مخدوش بودن اطلاعاتوضعیت ظاهری کیسه۵)وضعیت ظاهری کیسه خون و فراورده از چه جهاتی باید چک شود؟جواب:️*کدورت تغییر رنگ لخته همولیز حباب گاز *نشتی️۶)نظارت پرستار در بالین بعد شروع ترانس به چه صورت باید باشد؟جواب:۵ دقیقه اول……حضور دائم۱۵ دقیقه بعد…..مراجعه مکرر۷)اولین اقدام پرستاری بعد بروز واکنش انتقال خون چیست؟جواب:قطع فرایند تزریق
دارودهی بیماران با رعایت اصول صحیح دارودهی طبق آخرین روش پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی انجام میشود.
️نکات:
۱-هفت قانون دارودهی:
️داروی صحیح
️راه صحیح
️زمان صحیح
️دوز صحیح
️بیمار صحیح
️مستند سازی صحیح
️حق کارکنان،بیمار،همراهان در ارتباط با سوال پرسیدن در مورد دستور دارویی داده شده
۲-دو پیام مهم ایمنی
️داروهای فاقد برچسب مشخصات به دور انداخته شوند
️هیچگاه دارویی را که به طور ۱۰۰ درصد نمیدانید چیست به بیمار ندهید
️داروها با اسامی مشابه مسئول یک سوم خطاهای دارویی میباشند
️همچنان بیشترین خطای دارویی در موارد زیر وجود دارد
️اشتباه خواندن اوردر پزشک
️اشتباه کاردکس کردن
️عدم چک دستبند شناسایی قبل دارودهی
️اشتباهات محاسباتی
️عدم اجرای صحیح اصول دابل چک
۱-تمام کشوهای ترالی-و بدنه خارجی آن باید تمیز و بدون گرد و خاک باشد.
۲-کپسول ترالی در ابتدای شیفت چک شده و مهار شده باشد
۳-دفتر چک تراسه های الکتروشوک کامل با تاریخ و مهر پرستار چک کننده باشد.چنانچه در شیفتی تراسه زده نشده توضیحات نوشته و مهر و امضا شود.
۴-در هر شیفت پرستاران مسلط به اصول صحیح cpr و ترالی کد و داروهای حیاتی چیدمان شده باشد
۵-ترالی ها از چهار وجه باید چک شوند
️-تعداد
️-تاریخ انقضا
️-لیبل رنگی داروها
️-چیدمان در محل صحیح
۶-کاور اقلامی که در ترالی وجود دارد باید سالم و بدون پارگی باشد
۷-لارنگوسکوپ در هر شیفت از جهت درستی لامپ چک شود
۸-دریچه و سوپاپ آمبوبگ در ابتدای شیفت چک شود
۹-تعداد سایزهای لوله های تراشه بسیار مهم است
۱۰-در ابتدای شیفت مهم ترین کار چک دقیق ترالی و تکمیل چک لیست میباشد
۱۱-یادگیری داروهای ترالی توسط پرسنل در تمامی بخش ها مخصوصا واحدهای سرپایی و کلینیک ها الزامی است
کارکنان از منشور حقوق بیمار آگاهی دارند و به آن عمل می نمایند.
مفاد منشور حقوق بیمار چیست؟ (همه بلد باشند)
۱-دریافت خدمات مطلوب حق بیمار است
۲- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیماران قرار بگیرد
۳-حق انتخاب و تصمیم گیری ازادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت محترم شمرده شود
۴-ارایه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد
۵-دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایتحق بیمار است.
منشور حقوق بیمار در معرض دید مراجعین باشد در چه مکان هایی؟
-لابی
-ورودی اصلی بیمارستان
-ورودی بخش های بستری-ورودی اورژانس
-ورودی بخش های ویژه
ارائه خدمات به بیماران با رعایت موازین انطباق توسط کارکنان همگن و با رعایت احترام به منزلت انسانی انجام میشود.
️نکات:
۱-بکار گیری کارکنان همگن در بخش ها و واحدهای کلینیکی و پاراکلینیکی
۲-استفاده از کارکنان بیمار برهمگن در همه انتقال های بین بخشی و درون بخشی در انتقال به سایر بخش های کلینیکی و پاراکلینیکی
۳-چینش کارکنان با رعایت اصول ارائه خدمات توسط کارکنان همگن
️ در تمامی نوبت های کاری
️بخصوص در بخش های ویژه
️و بیماران با کاهش هوشیاری
۴-در شرایط حفظ حیات بیمار ارائه خدمات توسط کارکنان غیرهمگن انجام و جایگزینی کارکنان همگن در اولین فرصت پس از رفع شرایط تهدید کننده حیات بیمار صورت میپذیرد.
۵-پروسیجرهای خاص مانند:
️گذاشتن سوند
️-تراشیدن موضع
️-سونوگرافی های واژینال
️-یوروگرافی
️-باریم انما
️هیستروسالپنگوگرافی
️-ماموگرافی
️-کولونوسکوپی
️-اکوکاردیوگرافی
بایستی در تمام نوبت های کاری توسط کارکنان همگن انجام شود.
قبل از اقدامات تشخیصی.درمانی و تهاجمی اطلاعات لازم در اختیار بیمار/ولی قانونی قرار می گیرد و رضایت آگاهانه اخذ میشود
️نکات:
۱-رضایت آگاهانه از حقوق گیرنده خدمت بوده و به هیچ وجه جایگزین یا معادل برائت از عواقب ارائه خدمات تشخیصی و درمانی نیست.
۲-مدت اعتبار هر رضایت آگاهانه در مورد عمل جراحی /پروسیجر تهاجمی معادل با حداکثر ۳۰ روز میباشد
۳- هر لحظه ای که بیمار بخواهد میتواند رضایت خود را پس بگیرد.
۴-اخذ رضایت از بیماران جهت اقدامات حیاتی و اضطراری در وضعیت های تهدید کننده زندگی قبل از انجام پروسیجر الزامی نیست.
۵-گذاردن سوند فولی باز کردن راه وریدی محیطی، گذاردن لوله معده، تزریق وریدی ،از پروسیجرهای تهاجمی محسوب نمی شود.
۶-پروفیلاکسی بیماری بعد از مواجهه و پروفیلاکسی قبل /حین عمل جراحی نیاز به اخذ رضایت آگاهانه ندارد.
۷- از بیمارانی که تحت برنامه ای درمانی خاص نظیر شیمی درمانی.ترانسفوزیون مکرر خون.پلاسما فرز. دیالیز صفاقی و دیالیز خونی( به شرط ثابت ماندن شرایط )میتوان یک بار در ابتدای شروع دوره درمانی رضایت گرفت.
این رضایت نامه مشروط بر:
عدم تغییر در شرایط بیمار.
نحوه درمان.
روشهای درمانی جایگزین.
احتمال خطر و منافع ناشی از روش درمانی
عدم تغییر ظرفیت بیمار برای رضایت دادن
و پس نگرفتن رضایت قبلی از سوی خود بیمار به مدت یک سال اعتبار دارد.
ارزشها در محیط کار یعنی چی؟
ارزش های بیمارستان، اصول و چارچوبهایی هستند که تمام بیمارستان به آنها وفادار است، فراتر از هر قانون و قاعدهای قرار میگیرند، نباید و نمیتوان آنها را شکست.
ارتقای سطح سلامت جامعه و ارائه مطلوب ترین خدمات عمومی و تخصصی (با توانمندسازی نیروی انسانی متعهد و مجرب و با به کارگیری تجهیزات پزشکی پیشرفته،فضای فیزیکی مناسب و شیوه های نوین مدیریت بیمارستان)
رسالت یعنی چی؟
ماموریت بیمارستان ما به عنوان بیانیه رسالت تعریف میشود و میگوید که چگونه می خواهیم برای مراجعه کنندگان خود ارزش خلق نماییم.
رسالت، در پی پاسخگویی به پرسش ( در چه کسب و کاری هستیم؟ ) میباشد!
میخواهیم با ارائه خدمات درمانی، تشخیصی و پاراکلینیکی (در بهترین سطح کیفیت و بالاترین سطح سلامت جامعه)، ایمنی بیماران و رضایت ذینفعان را در قالب استانداردهای ملی اعتباربخشی بدست آوریم و شهرستان را بعنوان یکی از قطبهای مهم درمانی استان مطرح نماییم.
چشم انداز یعنی چی؟
چشم انداز تصویری از آینده است که یک مجموعه قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد یا به عبارتی دیگر: آرزوها و اهداف مجموعه در شرایط کنونی است که می خواهد زمانی به آن ها دست یابد.
چشم انداز در پی پاسخگویی به پرسش ( چه چیزی می خواهیم بشویم؟ ) بیان می شود.