واشینگ اتاق عمل

اولویت: ضروری

مخاطب: همه‌ی پرسنل

قسمت: نیروی انسانی, کنترل عفونت, بهداشت محیط, ایمنی بیمار

فرایند واشینگ اتاق عمل ، یکی از اصول پایه و روزانه هر اتاق عمل محسوب می شود و باید به آن توجه اساسی نمود و هر پرسنل اتاق عمل از اهمیت این موضوع آگاه است و این فرایند به قدری مهم است که از معیارهای اصلی کنترل عفونت در اتاق عمل محسوب می شود و در صورت عدم انجام صحیح این فرایند در اتاق عمل تیترهای آلودگی اتاق عمل بالا رفته و منجر به عفونت های مکرر در بیماران می گردد و باید این فعالیت روزانه به نحو احسن انجام شود.
معمولا فرایند واشینگ اتاق عمل روزانه حداقل سه مرتبه در هر اتاق عمل انجام می شود و بسته به نوع جراحی های انجام شده در اتاق عمل می تواند دفعات آن بیشتر یا کمتر گردد.
بعلت مهم بودن این موضوع ما نیاز دانستیم که فرایند واشینگ در اتاق عمل را در یک نگاه به شما دوستان آموزش دهیم.

همانطور که در الگوریتم زیر مشخص است در بعضی مراحل کارشناسان جراحی مجبور به بازبینی واشینگ انجام شده دارند و مجدد باید به بازبینی واشینگ انجام شده بپردازند.

واشینگ در اتاق عمل معمولا 5 نوع است:
  1. قبل از شروع جراحی
  2. بین هر غمل
  3. پس از پایان جراحی های شیفت
  4. واشینگ هفتگی
  5. واشینگ ماهانه

واشینگ قبل از شروع جراحی ها:

هر روز صبح (صرف نظر از اینکه از آن استفاده می شود یا خیر) اتاق عمل را تمیز و ضد عفونی کنید.

از آب گرم و صابون برای تمیز کردن استفاده کنید.

در نهایت با محلول ضدعفونی کننده پاک کنید.

موارد زیر را تمیز و ضد عفونی کنید:

  • تمام سطوح صاف (از بالا به پایین و سپس از مرکز به بیرون پاک کنید).
  • تخت بیمار و ملحقات آن، دستگاه های تعیین موقعیت و دستگاه های انتقال بیمار.
  • ظروف برای ابزار استریل، بطری های ضد عفونی کننده و سینی هایی که در آنها نگهداری می شود.
  • حوضچه ها، شیرها و دیوارها را تمیز کنید. هرگونه نشتی را بررسی کنید.
  • بطری های محلول صابون و ضد عفونی کننده در حوضچه اسکراب (بررسی کنید که پر هستند و در صورت نیاز دوباره آنها را پر کنید – اگر دمای اتاق عمل کنترل شده باشد، می توانید این کار را از عصر قبل انجام دهید).

سطل های زباله را با قرار دادن کیسه های جمع آوری زباله با کد رنگی آماده کنید.

در نهایت کف را تمیز و ضد عفونی کنید.

خاک و گرد و غبار اضافی را با استفاده از جاروبرقی یا جاروبرقی مرطوب بیمارستانی پاک کنید، با آب تمیز پاک کنید تا بقایای صابون پاک شود، سپس با استفاده از مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

اگر گرد و غبار (یا مثلا گچ روی ترالی) وجود دارد که با هم زدن و دستکاری شدنش در هوا پخش میشود را با روشی جمع آوری کنید که پخش نشود.

هنگامی که اتاق عمل تمیز و ضد عفونی شد، درب را به مدت 10 تا 15 دقیقه با تجهیزات تهویه روشن بسته نگه دارید تا فشار داخل اتاق را مثبت کنید.


واشینگ بین هر عمل

  • پس از هر عملیات، مناطق کثیف کف را همانطور که قبلا توضیح داده شد تمیز و ضد عفونی کنید.
  • هر گونه اثاثیه یا تجهیزاتی را که با بیمار تماس داشته یا ممکن است کثیف یا مرطوب شده باشد، از جمله میز عمل، چراغ‌های جراحی، کاف‌های فشار خون و تورنیکت‌ها، تمیز و ضدعفونی کنید.
  • کف اطراف میز عمل (حداکثر 1.5 متر دورتر از میز) را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • زباله ها را از سطل لگد جمع آوری و خارج کنید و همه زباله های دیگر را بردارید. همه سطل های سطل را جایگزین کنید
  • زباله‌ها را از تجهیزاتی مانند دستگاه‌های مکنده خارج کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز، ضدعفونی یا استریل کنید.

در پایان روز، پس از جراحی

  • از پارچه و آب گرم و صابون برای شستن تمام سطوح از جمله بالای میزهای عمل و تمام مدفوع استفاده کنید.
  • تجهیزات را در شبکه برق خاموش کنید. کابل های برق را با دقت با استفاده از یک پارچه مرطوب شده با مقدار کمی الکل یا مواد ضد عفونی کننده دیگر پاک کنید (برای اطمینان از حداقل استفاده از مایع).
  • پایه ها و چرخ های چرخ دستی و میز را تمیز کنید.
  • چراغ های آویزان گرد و غبار مرطوب و سایر موارد روی سقف.
  • میکروسکوپ های عامل و لنزهای عمل را بعد از هر جلسه تئاتر تمیز کنید. میکروسکوپ یا لنزها را با آب صابون تمیز نکنید، زیرا باقی مانده صابون می تواند به لنز آسیب برساند. از یک پارچه نرم و غیر ساینده برای لنز و یک پارچه مرطوب شده با الکل 70 درصد یا ماده ضدعفونی کننده برای میکروسکوپ (طبق دستورالعمل سازنده)، از جمله دسته ها استفاده کنید.
  • ماشین های بیهوشی و چرخ دستی ها، قطب های IV و مانیتورهای بیمار را تمیز کنید.
  • حوله های دست، ملحفه های بیمار و پتوها را در سالن تئاتر و توالت عوض کنید.
  • کف را تمیز کنید.

مناطق دیگر

  • سرویس های بهداشتی و رختکن باید در طول روز چک و تمیز شوند و از وسایل نظافتی جداگانه برای توالت ها استفاده شود.
  • اتاق‌های چای و آشپزخانه (و منطقه نقاهت، در صورت داده شدن غذا) باید تمیز شوند و تمام مواد غذایی باقی‌مانده و خرده‌های غذا باید حذف شوند تا حشرات جذب آن منطقه نشوند.

نظافت هفتگی

  • تمام اجناس را از قفسه ها بردارید و تمام سطوح را با آب گرم و صابون به طور کامل تمیز کنید.
    توجه: اقلام استریل را خیس نکنید، زیرا این کار باعث نفوذپذیری بسته بندی می شود و بنابراین اقلام دیگر استریل نخواهند بود.
  • کف را بشویید و مواد ضد عفونی کننده بمالید.
  • چرخ دستی های ابزار شامل چرخ ها و پله ها را بشویید و خشک کنید.
  • کاسه ها و گالیپوت ها را تمیز کنید.
  • پنجره های داخل و خارج را تمیز کنید.
  • تمام سطوح بلند مانند بالای کمدها و طاقچه ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید (برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار است)
نظری وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

چشم انداز بیمارستان (Vision)

میخواهیم با ارائه خدمات درمانی، تشخیصی و پاراکلینیکی (در بهترین سطح کیفیت و بالاترین سطح سلامت جامعه)، ایمنی بیماران و رضایت ذینفعان را در قالب استانداردهای ملی اعتباربخشی بدست آوریم و شهرستان را بعنوان یکی از قطب‌های مهم درمانی استان مطرح نماییم.

چشم انداز یعنی چی؟

چشم انداز تصویری از آینده است‌ که یک مجموعه قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد یا به عبارتی دیگر: آرزوها و اهداف مجموعه در شرایط کنونی است که می خواهد زمانی به آن ها دست یابد.

چشم انداز در پی پاسخگویی به پرسش ( چه چیزی می خواهیم بشویم؟ ) بیان می شود.