استانداردهای پرستاری به عنوان توافقهایی تعریف میشوند که برای سنجش فعالیتها به کار میروند و این استانداردها انتظارات برای مراقبتهای پرستاری مؤثر و ایمن را تعیین میکنند.
استانداردهای حرفهای، چارچوب کلی کار پرستاری را مشخص کرده و با عبارات کلی، انتظارات موجود از حرفه و کاربرد آنها را برای همه پرستاران در کلیه زمینههای کاری تشریح میکنند.
این استانداردها برای همه پرستاران در کلیه موقعیتهای پژوهشی، آموزشی و اجرایی وجود دارند.
ماموریت استانداردسازی خدمات پرستاری شامل حفظ حقوق عموم مردم و کیفیت خدمات پرستاری است که با رهبری حرفه پرستاری به سوی تنظیم و نظارت بر عملکرد خود انجام میشود.
چشم انداز این استانداردها دستیابی به تعالی کار پرستاری در سراسر ایران است.
استانداردها به عنوان عبارات قابل اطمینان و معتبری عمل میکنند که اساس حرفهای و قانونی کار پرستاری را تشکیل میدهند.
آنها همچنین راهنمایی برای دانش، مهارت، قضاوت و نگرشهای لازم برای عملکرد ایمن به شمار میروند و هر پرستار را مسئول و پاسخگوی عمل خود میدانند.
هفت بیانیه کلی به عنوان شاخصهای استانداردهای حرفهای وجود دارد که شامل شرحی از عبارات و شاخصهایی از اجرای آن استاندارد است.
این هفت استاندارد با یکدیگر در ارتباط کامل هستند و شاخص یکی از آنها میتواند برای دیگری هم به کار رود.
انتظار میرود تمام پرستاران این استانداردهای حرفهای و شاخصهای آن را در عملکردشان رعایت کنند.
اصول راهنما در توسعه این استانداردها شامل مسئولیتپذیری پرستاران در تصمیمگیریها و اعمال خود، مددجویان به عنوان کانون مرکزی خدمات حرفهای و مشارکتکنندگان در فرآیند تصمیمگیری، هدف دستیابی به بهترین برآیند ممکن برای مددجو، و ارتقاء مداوم دانش پرستاران از طریق آموزش، تجربه و ارزشیابی است.
استانداردها معیارهای عملی را برای پرستاران نشان میدهند و میتوانند برای شرح حیطه عملی پرستاری به جامعه و سایر متخصصین مراقبتهای بهداشتی استفاده شوند.
همچنین، استانداردها به درک بهتر و احترام به نقشهای گوناگون و مکمل پرستاران در نقشهای آموزشی، حمایتی، پژوهشی، مدیریتی، عملکردی، هماهنگی، مشاورهای، نظارتی و رهبری کمک میکنند.
حرفه پرستاری یک حرفه پویا، حیاتی و در حال رشد است که با استفاده از دانش و مهارتهای خاص، خدماتی را به مددجویان در مراکز مختلف ارائه میدهد و بر اساس معیارهای موجود حرفهای پایهگذاری شده است.
بررسی وضعیت نشان میدهد که پرستاران بزرگترین گروه کارکنان تیم بهداشتی را تشکیل میدهند و بخش عمدهای از خدمات بهداشتی درمانی (حداقل ۵۰٪ و حتی در برخی کشورها ۸۰٪) بر عهده آنهاست.
بنابراین، کیفیت مراقبتهای بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارائه خدمات پرستاران بستگی دارد.
در این مطلب به استانداردهای پرستاری که به نوعی میتوانند آموزش دهنده ی شما برای انجام امور پرستاری باشد اشاره کرده ایم که توسط سازمان نظام پرستاری زیر نظر معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است.
فهرست مطالب ارائه شده در این آموزش را میتوانید در زیر ببینید و با کلیک روی هر فصل میتوانید جزئیات آن را بخوانید
فصل یک: آموزش اقدامات عمومی پرستاری
- پذیرش بیمار در بخشهای عمومی
- مداخلات مربوط به مشکل آسپیراسیون
- شست و شوی معده (لاواژ)
- وارد کردن و جا به جا کردن رکتال – تیوب
- کوتاه کردن درن
- آموزش به مددجو و خانواده
- پذیرش بیمار در بخش اورژانس
- انتقال بیمار
- بررسی درجه حرارت
- اندازه گیری درجه حرارت بدن از راه زیر بغل
- اندازه گیری درجه حرارت بدن از راه دهان
- اندازه گیری درجه حرارت بدن از راه مقعد
- کنترل نبض رادیال
- کنترل نبض اپیکال
- کنترل نبض اپیکال – رادیال
- کنترل نبض با موج یاب اولتراسوند
- اندازه گیری فشار خون
- بررسی تنفس
- اندازه گیری قد و وزن
- محدود کردن مددجو با کمک جلیقه محدود کننده
- استفاده از محدود کننده های عضوی
- استفاده از دستکش محدود کننده
- استفاده از کمربندهای محدود کننده
- تعویض پانسمان
- مراقبت از چشم (جهت بیماران فلج یا کمایی)
- شست و شوی مخصوص پرینه
- مراقبت از مو در بیماران بستری
- کمک به پوشاندن جوراب های ضد آمبولی
- مراقبت از دهان
- خارج کردن مدفوع سنگ شده
- وضعیت دادن به بیمار (لیتوتومی)
- وضعیت دادن به بیمار (وضعیت سجده)
- مراقبت از جسد طبق موازین شرعی و انتقال آن به سردخانه
- کمک به راه رفتن بیمار با عصا
- کمک به بیمار هنگام راه رفتن با استفاده از چوب زیر بغل
- کمک در ایستادن بیمار به منظور خروج از بستر
- کمک به مددجو در راه رفتن (با یک پرستار یا دو پرستار)
- آویزان کردن پای بیمار به منظور خروج از بستر
- انجام انمای تمیز کننده
- به کارگیری سرمای خشک
- به کارگیری گرمای خشک (کیسه آب گرم)
- کنترل جذب و دفع مایعات
- کشیدن بخیه
- استفاده از بالش دور کننده
- استفاده از رول تروکانتر
- استفاده از رول دست
- دادن وضعیت به بیمار (وضعیت بهبودی)
- وضعیت دادن به بیمار (قرار دادن بیمار در وضعیت یک طرفه نیمه به روی شکم)
- وضعیت دادن به بیمار (قرار دادن در وضعیت به پهلو خوابیده)
- وضعیت دادن به بیمار (قرار دادن در وضعیت به شکم خوابیده)
- وضعیت دادن به بیمار (قرار دادن بیمار در وضعیت خوابیده به پشت)
- وضعیت دادن به بیمار (قرار دادن بیمار در حالت نشسته یا نیمه نشسته)
- گذاردن شیاف مقعدی
- کنترل کردن دستورات پزشک
- کمک کردن به بیمار جهت انجام فرایض دینی
- استفاده از کفش های محافظ
- کنترل درناژ بسته زخم
- درمان با سیستم واکیوم بسته
- ثبت و گزارش نویسی
- چک آمبولانس
- درست کردن تخت بدون بیمار
- کمک در استحمام بیمار
- شامپو کردن موهای بیماران بستری
- مراقبت از پشت
- کمک به تغذیه یک فرد بزرگسال
- پاشویه
- خالی کردن بگ ادراری
- دادن لوله و لگن به بیمار
- مراقبت از پا و ناخن
- حمام در تخت
فصل دوم: آموزش کنترل عفونت در پرستاری
- شستن دست ها
- پوشیدن و خارج کردن ماسک صورت
- پوشیدن و خارج کردن گان
- پوشیدن و خارج کردن دستکش استریل
- پوشیدن و خارج کردن دستکش یک بار مصرف
- ایجاد و برقراری یک محیط استریل
- احتیاطات هنگام نوتروپنی
- احتیاطات تماسی
- احتیاطات ریز قطرات
- احتیاطات لازم در انتشار ذرات از راه هوا
- استانداردهای احتیاطی
- مراقبت و بسته بندی وسایل مصرف شده
فصل سوم: نمونه گیری خون و... در پرستاری
- کمک در انجام پونکسیون کمری
- اندازه گیری قند خون از طریق سوزن پوستی
- خون گیری وریدی
- کشت خون
- تست قند خون
- نمونه گیری خون به منظور اندازه گیری گازهای خون شریانی
- جمع آوری ادرار تصادفی
- جمع آوری نمونه تمیز وسط ادرار
- گرفتن نمونه خون از سوند ادراری
- جمع آوری نمونه ادرار زمان بندی شده
- جمع آوری ادرار 12 و 24 ساعته
- کنترل قند ادرار
- کنترل کتون ادرار
- آزمون pH ادرار
- تست پاپ اسمیر
- نمونه گیری به وسیله سواب از حلق
- نمونه گیری به وسیله سواب از ناحیه حلق – بینی
- نمونه گیری به وسیله سواب از زخم
- کمک در نمونه گیری گوش میانی
- نمونه گیری به وسیله سواب از گوش
- نمونه گیری به وسیله سواب از چشم
- نمونه گیری به وسیله سواب از مقعد
- کمک در بیوپسی پوست
- گرفتن نمونه مدفوع
فصل چهارم: دارو دادن در پرستاری
- دادن داروی دستور داده شده
- تزریق عضلانی به روش Z
- تزریق داخل جلدی
- تزریق زیر جلدی
- مخلوط کردن انسولین با استفاده از سرنگ انسولین
- تزریق زیر جلدی هپارین
- استعمال داروهای پوستی
- درمان داخل وریدی – آماده کردن وسایل تزریق مایعات داخل وریدی
- شروع تزریق وریدی با استفاده از سوزن پروانه ای یا آنژیوکت
- تزریق دارو به داخل ورید از طریق ست سرم یا آنژیوکت
- استفاده از وسیله کنترل کننده حجم (میکروست)
- ترانسفوزیون فرآورده های خون
- تغذیه کامل وریدی (TPN)
- مصرف دارو از طریق افشانه
- دارو دادن بنا به تقاضای بیمار یا تشخیص پرستار (PRN)
- چکاندن قطره چشمی
- تزریق عضلانی
- آماده کردن دارو برای تزریق از آمپول یا ویال
- کمک در دادن دارو از طریق لوله تراشه
- کمک در دادن دارو داخل پرده جنب
فصل پنجم: شیمی درمانی و پرتوتابی در پرستاری
- آماده سازی داروهای شیمی درمانی
- اجرای دستور داروهای شیمی درمانی
- مداخلات پرستاری در لکوپنی
- مداخلات پرستاری ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت)
- مداخلات پرستاری آنمی (کم خونی)
- مداخلات پرستاری در یبوست
- مداخلات پرستاری در مشکلات پوست
- مداخلات پرستاری در آلوپسی
- مداخلات پرستاری در التهاب دهان و مخاط
- مداخلات پرستاری استئوماتیت
- مداخلات پرستاری در ضایعات مخاط واژن ورکتوم
- مداخلات پرستاری در تهوع و استفراغ
- مداخلات پرستاری در بی اشتهایی
- مداخلات پرستاری در اسهال
- مداخلات پرستاری در سمیت داروهای شیمی درمانی بر قلب
- مداخلات پرستاری در اثرات سمی داروهای شیمی درمانی بر ریه
- مداخلات پرستاری بر سمیت داروهای شیمی درمانی بر کلیه
- مداخلات پرستاری در اثرات سمی بر سیستم اعصاب
- مداخلات پرستاری در سمیت داروهای شیمی درمانی بر دستگاه تولید مثل
- مداخلات پرستاری در سمیت کبدی
- تزریق داخل رگی فلودارابین
- تزریق داخل رگی فلوئورو اوراسیل
- تزریق داخل رگی دانوروبیسین
- تزریق داخل رگی داکتینو مایسین
- تزریق داخل رگی داکاربازین
- تزریق داخل رگی اپیروبیسین
- تزریق داخل رگی متوترکسات
- تزریق داخل رگی کارموسیتن
- تزریق داخل وریدی سیس پلاتین
- تزریق داخل وریدی Irinotecan
- تزریق داخل رگی اتوپوسید
- درمان با ید رادیواکتیو 131
- پرتو درمانی کاشتنی
- پرتو درمانی خارجی
فصل ششم: اتاق عمل و آموزش پرستاری اتاق عمل
- تنظیم و کنترل لیست اعمال جراحی روزانه
- حمل و نقل ست ها و پگ های مورد نیاز جهت اعمال جراحی از CSR
- کنترل تجهیزات مصرفی و تخصصی مثل کوتر، ساکشن، تخت جراحی
- نقل و انتقال بیمار از بخش به اتاق عمل
- پذیرش بیمار به اتاق عمل
- باز کردن پک و وسایل استریل
- اسکراب کردن
- پوشیدن گان و دستکش
- پوشیدن دستکش به روش بسته
- پوشیدن دستکش به روش باز
- پوشاندن گان و دستکش به فرد دیگر
- کنترل رفت و آمد در اتاق عمل
- وضعیت دادن به بیمار جهت اعمال مختلف
- چیدن ست جراحی
- آماده کردن پک پرپ و پک درپ و کمک به جراح در درپ و پرپ بیمار
- درپ کردن
- شمارش گازها، سواپ ها، سوزن ها، لنگازها،…
- الکتروسرجری و مراقبت های آن (تک قطبی – دو قطبی)
- نگهداری و ارسال نمونه ها
- در آوردن گان و دستکش
- آماده کردن نهایی و انتقال بیمار به ریکاوری
- ثبت و گزارش نویسی در اتاق عمل و ریکاوری
- مراقبت از بیمار در ریکاوری
- کنترل وسایل و تجهیزات ریکاوری در آغاز و پایان روز
- رعایت احتیاطات همه جانبه در اتاق عمل و ریکاوری
- نحوه آماده سازی وسایل جراحی جهت ارسال به CSR
- استریل کردن وسایل در اتوکلاو
- پک کردن کلیه وسایل استریل
- گرفتن کشت از قسمتهای مختلف اتاق عمل
- کنترل اقلام مصرفی و موجود اتاق عمل و CSR (مدیریتی)
- تحویل گرفتن و تحویل دادن بیمار از بخش به اتاق عمل و برعکس
- مراقبت از نوزاد در عمل سزارین
- اجرای اصول ایمنی جهت بیماری که تحت جراحی با لیزر قرار می گیرد
- حفاظت از خود در زمان استفاده از لیزر در اعمال جراحی
- آماده سازی بیمار و محیط قبل، حین و بعد از استفاده از لیزر
- مراقبت از میکروسکوپ در اتاق عمل
- چک دستگاه بیهوشی
- آماده کردن دستگاه برای اینداکشن
- کمک در انجام اینداکشن
- شست و شو و ضدعفونی وسایل بیهوشی
- شست و شوی اتاق عمل
فصل هفتم: تنفس و آموزش پرستاری
- پالس اکسی متر در بزرگسالان
- تجویز اکسیژن با کانولای بینی
- رساندن اکسیژن با ماسک ساده صورت به بیمار
- اکسیژن رسانی از طریق ماسک ونچوری
- اکسیژن رسانی از طریق T-piece
- کمک در لوله گذاری داخل تراشه
- لوله گذاری داخل تراشه در شرایط اورژانس
- اتصال بیمار به دستگاه ونتیلاتور
- ساکشن داخل تراشه در بیماران اینتوبه متصل به دستگاه تهویه مصنوعی
- مراقبت و ساکشن تراکئوستومی
- مراقبت از بیمار که تحت عمل جراحی رزکسیون آناستوموز تراشه قرار گرفته است
- کمک به پزشک در گذاشتن چست تیوب
- مراقبت از چست تیوب و درناژ تخلیه پلور
- نمونه گیری خلط
- گرفتن نمونه خلط در بیماران اینتوبه
- دق کردن و ارتعاش سینه به منظور تخلیه ترشحات تنفسی
- آموزش تنفس لب غنچه ای (pursed-lip Breathing)
- آموزش تنفس دیافراگماتیک
- آموزش سرفه موثر
- فیزیوتراپی (لوب های تحتانی – قطعه خلفی)
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب های تحتانی، قطعه خلفی)
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب های تحتانی، قطعه قدامی)
- فیزیوتراپی سینه جهت لوب های تحتانی، قطعه فوقانی
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب راست میانی، قطعه میانی و کناری)
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب چپ بالایی، قطعات تحتانی و فوقانی)
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب های بالایی، قطعات قدامی)
- فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب های بالایی، قطعات اپیکال)
- دادن فیزیوتراپی سینه در وضعیت پوسچرال (لوب های فوقانی، قطعه خلفی)
- کمک به بیمار در استفاده از اسپیرومتری انگیزشی
- درمان با نبولایزر با حجم بزرگ
- درمان با نبولایزر با حجم کوچک
- درمان با نبولایزر اولتراسونیک
- جداسازی از دستگاه ونتیلاتور
- جداسازی بیماران بزرگسال از دستگاه ونتیلاتور به روش weaning cpap
- جداسازی بیمار از دستگاه ونتیلاتور با استفاده از لوله T. Peiece
- جداسازی بیمار از ونتیلاتور به روش حمایت فشاری
- جداسازی بیمار از ونتیلاتور به روش SIMV
- خارج کردن چست تیوب
- خارج نمودن لوله تراشه
- ساکشن فارنکس (ساکشن یا بینی حلقی – ساکشن لوزه ای)
فصل هشتم: اعصاب و آموزش پرستاری اعصاب
- بررسی سیستم عصبی بیمار
- کنترل درد بیمار
- تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)
- کنترل تشنج در بیمار (SEIZURE)
- کمک در درناژ مایع مغزی و نخاعی
- کمک در کنترل فشار داخل جمجمه (ICP)
فصل نهم: گوارش و آموزش پرستاری آن
- کار گذاشتن لوله بینی، معده ای
- تغذیه از طریق لوله غذایی
- شست و شوی معده از طریق لوله بینی، معده ای
- مراقبت از لوله بینی، معده ای
- در آوردن لوله بینی، معده ای
- مراقبت مربوط به مشکل بلع
- مراقبت های قبل و بعد از انجام آندوسکوپی (دستگاه گوارش تحتانی)
- مراقبت های قبل و بعد از انجام آندوسکوپی (دستگاه گوارش فوقانی: مری، معده، دوازدهه)
- کمک در کار گذاشتن تامپوناد بالون مری
- گرفتن شیره معده کودکان
- کمک در پاراسنتز شکمی
- کمک در بیوپسی کبد و مراقبت های پرستاری آن
- آماده سازی بیمار جهت انواع رادیوگرافی سیستم گوارشی
- مراقبت از T-tube
- تخلیه و تعویض کیسه ایلئوستومی و کلستومی
فصل دهم: آموزش پرستاری اورولوژی
- گذاشتن کاتتر ادراری
- خارج کردن سوند دائمی
- شست و شوی سوند یا مثانه با استفاده از سوند دو راهی (سیستم بسته)
- شست و شوی مثانه با استفاده از سوند فولی سه راهی
- شست و شوی سوند یا مثانه با استفاده از سوند دو راهی (سیستم باز)
- کمک در بیوپسی کلیه
- یورودینامیک تست
- تعویض سوند سیستوستومی
- کمک در جای گذاری کاتتر دیالیز صفاقی
- دیالیز صفاقی حاد
- آموزش دیالیز صفاقی مداوم سرپایی به بیمار
- همودیالیز
- آماده سازی دستگاه همودیالیز (Fresenius 4008)
- وصل بیمار به دستگاه 4008 Fresenius
- شست و شوی دستگاه B.Braun
- پرایم دستگاه B.Braun
- وصل بیمار به دستگاه دیالیز B.Braun
- قطع بیمار از دستگاه دیالیز B.Braun
- شست و شوی دستگاه دیالیز HOSPAL
- پرایم دستگاه دیالیز HOSPAL
- وصل بیمار به دستگاه HOSPAL
- قطع بیمار از دستگاه HOSPAL
- مراقبت از کاتتر ورید تحت ترقوه ای (شالدون)
- مراقبت از سونداژ سوپرا پوبیک
- آمادگی بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه جهت پیوند کلیه
- مراقبت از بیمار پس از عمل جراحی پیوند کلیه (گیرنده کلیه)
- آمادگی جسمی دهندگان کلیه (زنده – جسد) قبل از عمل اهدای کلیه
- تعویض لاین ورید
- تعویض لاین شریان
- تعویض صافی دیالیز
فصل یازدهم: آموزش پرستاری ارتوپدی
- پوشاندن Sling سه گوش
- بانداژ 8
- بستن Collar گردنی
- انواع آتل گذاری
- آماده کردن گچ و کمک در گچ گیری
- کمک در باز کردن قالب گچی
- بررسی، کنترل و ثبت وضعیت عصبی، عروقی
- تراکشن پوستی و استخوانی (تراکشن مکانیکال)
- مراقبت از فیکساتور خارجی
- مراقبت بعد از اعمال جراحی (Internal fixation)
- مراقبت پرستاری پس از آمپوتاسیون اندام ها (تحتانی، فوقانی)
- مراقبت پرستاری بعد از Total Hip Replacement (T.H.R)
- فرآیند مراقبت از بیمار Total knee Replacement (T.K.R)
- کشیدن پین سطحی
- کمک به جراح در خارج کردن پین داخلی یا عمقی
- کمک در آسپیراسیون زانو
- کمک در تخلیه آبسه توسط جراح
- کمک به جراح در تزریق کورتون داخل مفصلی
- فرآیند کشیدن بخیه
- پانسمان و کشیدن بخیه ترمیم تاندون
- مراقبت بعد از عمل ASF و PSF در ارتوپدی ICU
- درست کردن تخت ارتوپدی (با کشش)
- پذیرش بیمار ترومای ارتوپدی در اورژانس
- پذیرش بیمار در بخش ارتوپدی
- اقدامات اولیه بعد از بستری شدن بیمار اورژانس ارتوپدی در بخش
- آماده کردن بیمار جهت عمل الکتیو
- آماده کردن بیمار جهت ترخیص از بخش
فصل دوازدهم: آموزش پرستاری پوست
- کمک در لیزرتراپی
- مراقبت از بیمار با زخم فشاری
- مراقبت از سوختگی
- پانسمان بیولوژیک سوختگی
- آب درمانی
- پانسمان گرافت
- دبریدمان مکانیکی
- مراقبت از گرافت
- مراقبت از ناحیه دهنده گرافت
- درمان با اشعه اولتراویولت (ماوراء بنفش)
فصل سیزدهم: آموزش پرستاری چشم و گوش و بینی – ENT
- شست و شوی چشم
- خارج کردن لنزهای تماسی
- گذاشتن و برداشتن دیسک دارویی چشم
- کمپرس چشمی سرد و گرم
- پانسمان چشمی
- شست و شوی چشم در سوختگی با مواد شیمیایی
- کمک در خارج کردن جسم خارجی از چشم
- کمک در خارج کردن تامپون بینی
- شست و شوی گوش
- کمک در خارج کردن جسم خارجی از گوش
- کمک به بالغین در گذاشتن سمعک
فصل چهاردهم: آموزش روان پرستاری و اقدامات پرستاری روان
- گروه درمانی
- آگاهی از واقعیت (Reality orientation)
- استفاده از اتاق امن (Quiet Room use)
- پیش گیری از فرار
- مراقبت از بیمار تهاجمی و پرخاشگر
- انزوا برای بیماران پرخاشگر و تهاجمی
- مهار فیزیکی برای بیماران پرخاشگر و تهاجمی
- اقدامات مربوط به مراقبت از خود در بیماران روانی
- کمک به تغذیه در بیماران روانی مبتلا به کم خوری
- کمک به تغذیه در بیماران روانی مبتلا به پرخوری
- اقدامات هنگام اختلال خود مراقبتی از نظر استحمام
- مداخلات پرستاری قبل از انجام ECT
- مداخلات پرستاری حین انجام ECT
- اقدامات مربوط به آموزش بهداشت (Health teaching)
- مداخلات معنوی (Spiritual Intervention)
- اقدامات مربوط به سیستم های امتیازی (ژتون درمانی)
- اقدامات مربوط به خانواده درمانی
- اقدامات هنگام هذیان و توهم
- اقدامات هنگام اضطراب
- اقدامات در سازگاری نامؤثر فردی (اختلال در سازگاری)
- اقدامات در برابر استفاده از روش های غیر مؤثر واشتباه مقابله
- اقدامات هنگام اختلال در تعامل اجتماعی
- اقدامات هنگام انزوا اجتماعی
- اقدامات پرستاری جهت بهبود اعتماد به نفس پایین
- مراقبت از مددجو مبتلا به دمانس
- مراقبت از مددجو مبتلا به دلیریم
- مراقبت از مددجو مبتلا به بیش فعالی همراه با نقصان توجه (ADHD)
- مراقبت از مددجو با عدم پذیرش درمان
- مراقبت از مددجو مبتلا به اختلال فرایند تفکر (Delusion)
- مراقبت از مددجو مبتلا به سوء مصرف مواد
- محیط درمانی
- مراقبت از مددجو مبتلا به ترس
- مراقبت از مددجو مبتلا به سندروم استرس پس از سانحه
- مراقبت از مددجو با انکار غیرموثر
- مراقبت از مددجو مبتلا به اختلال شخصیت وابسته
- مراقبت از مددجو مبتلا به اختلال سلوک
- مراقبت از مددجو با تشخیص مسمومیت با لیتیوم
- شیو موهای زائد بدن بیماران روانی
- اقدامات پرستاری هنگام اختلال در الگوی خواب
فصل پانزدهم: آموزش پرستاری مادر و نوزاد
- تجویز پروفیلاکسی چشم
- شست و شوی واژن
- کنترل ناحیه اپی زیاتومی
- مراقبت از اپی زیاتومی
- مراقبت از احتقان پستان
- کنترل خون ریزی پس از زایمانماساژ رحم
- بررسی خون ریزی واژینال
- تعیین آپگار نوزاد
- تحویل نوزاد از لیبر یا OR
- گرم کردن نوزاد
- بررسی باز بودن آنوس
- بررسی رفلکس مورو در نوزاد
- بررسی رفلکس تونیک گردن
- بررسی رفلکس جستجو
- برسی رفلکس مکیدن
- بررسی رفلکس گرفتن
- بررسی رفلکس بابینسکی
- باز نگه داشتن راه هوایی
- محافظت نوزاد در مقابل عفونت
- محافظت نوزاد در مقابل صدمه
- حمام دادن نوزاد
- آموزش مراقبت از نوزاد در منزل
- مراقبت از خود بعد از زایمان در منزل
- آموزش اصول مراقبت های ماستیت
- آموزش لباس پوشاندن نوزاد توسط مادر
- تزریق ویتامین K
- بررسی بیمار پره اکلمسی که سولفات منیزیم دریافت می کند
- بررسی رفلکس تاندون های عمقی در بیماری که سولفات منیزیم دریافت می کند.
- آموزش روش های تنظیم خانواده
- وسایل مکانیکی جلوگیری از بارداری (استفاده از کاندوم)
- استفاده از IUD
- مراقبت های پس از توبکتومی
- آموزش پس از وازکتومی
- پذیرش بیمار در لیبر
- تغذیه نوزاد با شیشه
- تغذیه نوزاد به وسیله گاواژ
- آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر
- مراقبت از ناف
- تغییر وضعیت نوزاد و کودک
- واکسیناسیون
- فتوتراپی
- اندازه گیری قدوزندور سر
- کمک در تعویض خون
- کمک در انجام ختنه
- بررسی ضربان قلب جنین
- تزریق آمپول رگام
- تعویض پوشک
فصل شانزدهم: مراقبت ویژه نوزادان و پرستاری نوزادان
- احیای قلبی تنفسی در نوزادان (زیر یک سال)
- باز کردن انسداد راه هوایی در نوزادان هوشیار
- مراقبت از نوزاد در عمل سزارین
- ایمنوگلوبولین نوزاد متولدشده از مادر HbSAg مثبت
- اندازه گیری بیلی روبین نوزاد بدون آزمایش خون
- آشنایی با معیارهای ترخیص نوزاد نارس از بیمارستان
- سنجش میزان اشباع هموگلوبین از اکسیژن از طریق پالس اکسی متری
- تعیین و اندازه گیری علائم حیاتی نوزاد
- شمارش تنفس نوزاد
- شمارش ضربان قلب
- اندازه گیری فشار خون نوزاد
- گرفتن ECG در اطفال
- لوله گذاری معدی در نوزاد پره ترم
- لوله گذاری داخل تراشه اورژانسی (EndoTracheal Tube E.T.T.)
- کمک در کاتتریزاسیون ورید نافی
- کمک در کاتتریزاسیون شریان نافی
- نمونه گیری مویرگی در نوزاد
- نمونه گیری وریدی در نوزاد
- نمونه گیری شریانی در نوزاد
- کانولاسیون ورید محیطی
- کانولاسیون شریان محیطی
- کمک در برقراری راه وریدی محیطی طولانی
- CPR نوزاد هنگام تولد
- CPR پیشرفته نوزاد
- کمک در پونکسیون کمری در نوزادان (LP)
- کمک در گذاشتن درن قفسه ی سینه (Chest Tube) در نوزاد
فصل هفدهم: پرستاری کودکان
- پایش رشد و تکامل کودکان
- جمع آوری نمونه ادرار تصادفی در کودکان
- جمع آوری نمونه ادرار 24 ساعته در کودکان
- جمع آوری نمونه ادرار برای کشت در کودکان
- pH ادرار زیر پارافین
- گذاشتن کاتتر ادراری برای کودکان
- دادن داروهای خوراکی برای شیرخواران
- دادن داروهای خوراکی برای نوپایان
- دادن داروهای خوراکی برای کودکان
- استفاده از چادر مرطوب
- احیای قلبی ریوی در شیرخواران
- احیای قلبی ریوی در کودکان
- گرفتن نوار قلب نوزادان و کودکان
- کشش برایان
- مراقبت از گچ هیپ اسپایکا
فصل هجدهم: مسمومیت ها و اقدامات پرستاری مورد نیاز
- پاک سازی مسمومیت دارویی ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCA)
- پاک سازی مسمومیت دارویی بنزودیازپین ها
- پاک سازی مسمومیت دارویی کلسیم بلوکرها
- پاک سازی بدن از مسمومیت با بتابلوکرها
- پاک سازی مسمومیت دارویی آنتی کولینرژیک ها
- پاک سازی مسمومیت دارویی آنتی سایکوتیک ها
- پاک سازی مسمومیت لیتیوم
- پاک سازی مسمومیت استامینوفن
- پاک سازی ارگانوفسفره و کربامات از بدن بیمار
- پاک سازی مواد مخدر
- پاک سازی مسمومیت هیدروکربن ها
- پاک سازی منواکسید کربن
- پاک سازی مسمومیت سیانیدی
- پاک سازی الکل
- پاک سازی مواد شوینده و سفید کننده
- پاک سازی بدن از عامل ایجاد کننده مسمومیت غذایی
- پاک سازی بدن از عامل ایجاد کننده مسمومیت غذایی با سمیت عصبی
فصل نوزدهم: آموزش پرستاری قلب و عروق
- مانیتورینگ CVP
- کمک در گذاشتن CVP
- کمک در خارج کردن CVP
- کمک در گرفتن یک خط شریانی
- گرفتن نمونه خون شریانی جهت آنالیز گازهای خون از یک سیستم بسته
- گرفتن نمونه خون شریانی از سیستم باز
- تعویض لوله خط شریانی
- تعبیه خط شریانی و مانیتورینگ فشار خون شریانی
- ایجاد فشار روی محل سوراخ شده شریان فمورال با وسیله ی پانسمان فشاری و/ یا کیسه شن
- برداشتن وسیله کمپرس فمور یا کیسه شن از روی شریان فمور
- بررسی فشارخون (بازو)
- کنترل نبض با موج یاب اولتراسوند
- تنظیم ترانسدیوسر
- دفیبریلاسیون اتوماتیک خارجی قلبی
- دفیبریلاسیون خارجی قلب با استفاده از دفیبریلاسیون تک فاز
- کمک در انجام کات دان
- کمک به پوشاندن جوراب های ضد آمبولی
- تهیه ECG در بزرگسال
- پایش قلبی بیمار ECG
- الکتروکاردیوگرافی قلب راست
- پایش قطعه ST.
- انجام و یا کمک در انجام مانور والسالوا
- اقدامات اولیه احیای قلبی، ریوی مقدماتی (CPR)
- مدیریت کد (ACLS)
- مراقبت از مددجو قبل از انجام PTCA در بخش
- مراقبت از مددجو قبل از انجام PTCA در کت لب
- مراقبت پرستاری حین انجام PTCA در کت لب
- مراقبت های بعد از انجام PTCA در ریکاوری کت
- مراقبت های بعد از عمل PTCA در بخش ویژه
- کمک در کار گذاشتن بالون پمپ داخل آئورت
- کمک در کار گذاشتن بالون پمپ داخل آئورت به روش جراحی
- پایش بیماری که تحت درمان با بالون پمپ داخل آئورت می باشد
- مراقبت قبل و بعد از بیرون کشیدن کاتتر IABP
- خارج کردن بالون پمپ داخل آئورت IABP
- فلبوتومی
- اقدامات قبل از تست تیلت در بخش الکتروفیزیولوژی (E.P.S.lab)
- انجام تست تیلت جهت بیمار
- مراقبت های پس از انجام تست تیلت
- جداسازی بیمار از دستگاه IABP
- کنترل اشباع اکسیژن ورید ژوگولار (Sgvo2)
- مراقبت های پرستاری قبل از Ablation و E.P.S. در بخش
- مراقبت های پرستاری و آمادگی ها در مطالعه الکتروفیزیولوژی قلب در بخش الکتروفیزیولوژی (E.P.S.lab)
- مراقبت های پرستاری پس از انجام Ablation و EPS در بخش
- مراقبت های پرستاری در تعبیه ICD و پیس میکر در بخش
- مراقبت های پرستاری در تعبیه پیس میکرهای قلبی و ICD در بخش الکتروفیزیولوژی
- استفاده از وسایل کمکی به بطن قلب بیماران (VAD)
- شوک سینکرونایز
- پذیرش بیمار جهت جراحی قلب
- آماده سازی بیمار توسط پرستار اسکراب در جراحی قلب
- پذیرش بیمار در ICU پس از جراحی قلب
- مراقبت پس از جراحی قلب در ICU
- جدا کردن بیمار از دستگاه پس از جراحی قلب
- انتقال بیمار از بخش ICU به بخش جراحی پس از جراحی قلب
- مراقبت های پرستاری پس از عمل جراحی قلب در بخش جراحی قلب
- کمک در انجام پریکاردیوسنتز
- فیزیوتراپی در جراحی قلب
- اجرای تجویز هپارین (آنتی کواگولانت)
- اجرای تجویز دوپامین (اینوتروپ مثبت «آدرنرژیک، وازوپرسور»)
- پروتکل TNG در U/A و AMI
- پروتکل آمیودارون (ضد آریتمی)
- پروتکل استرپتوکیناز (ترومبولیتیک)
- مراقبت پرستاری حین انجام PTMC در کت لب
- مراقبت پرستاری در آماده سازی بیمار برای آنژیوگرافی (قبل از آنژیوگرافی)
- مراقبت پرستاری حین انجام آنژیوگرافی در کت لب
- مراقبت پرستاری بعد از انجام آنژیوگرافی
- آموزش بیمار بعد از آنژیوگرافی
- بستن PDA, ASD, VSD با کویل یا آمپلاتزر
- استرس اکوکاردیوگرافی
- آموزش های قبل از هولترمانیتورینگ در بخش الکتروفیزیولوژی
- انجام هولتر مانیتورینگ
- انجام آنالیز پیس میکرهای دایم در بخش الکتروفیزیولوژی
- انجام Signal average ECG در بخش الکتروفیزیولوژی (EP)
- اکوی مری (ترانس ازوفاژیال اکوکاردیوگرافی)
- برقراری CPB
فصل بیست: آموزش پرستاری سالمندی
- کنترل بی اختیاری ادرار در سالمندان
- کنترل بی اختیاری مدفوع در سالمندان
- دارو درمانی در سالمندان
- پیشگیری و کنترل زمین خوردن سالمندان
- کادر درمان در کلیه ی رسته های شغلی بالینی که به دنبال ارتقا سطح خود هستند
- پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی که میخواهند اصولی و حرفه ایتر باشند
- دانشجویان پرستاری که میخواهند قبل از ورود به عرصه با استانداردها آشنا شوند
- پزشکانی که میخواهند اصول پرستاری را بیاموزند
- افرادی که در مطب های پزشکی امور مربوط به پرستاری انجام میدهند بهتر است با این مباحث آشنا باشند
- افرادی که به کار پرستاری علاقمندند
مجموعه حاضر، مشتمل بر حدود ۱۰۰۰ صفحه اطلاعات مدون و طبقهبندی شده در حوزه استانداردهای پرستاری، به عنوان یک مرجع علمی و کاربردی ارزشمند، میتواند نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت خدمات سلامت و توسعه حرفهای پرستاران ایفا نماید.
جامعیت و پوشش گسترده: این مجموعه با در بر گرفتن طیف وسیعی از اقدامات پرستاری، از مداخلات عمومی و پایه (فصل اول) تا مراقبتهای تخصصی در بخشهای ویژه نظیر اتاق عمل (فصل ششم)، مراقبتهای تنفسی (فصل هفتم)، شیمیدرمانی (فصل پنجم)، قلب و عروق (فصل نوزدهم)، مادر و نوزاد (فصول پانزدهم و شانزدهم)، کودکان (فصل هفدهم)، روانپرستاری (فصل چهاردهم) و سالمندی (فصل بیستم)، نیاز به مراجعه به منابع متعدد و پراکنده را به حداقل میرساند.
استانداردسازی و ارتقاء کیفیت مراقبت: ارائه پروتکلهای مدون و استاندارد برای هر اقدام پرستاری، به یکسانسازی رویهها، کاهش تنوع سلیقهای در انجام مراقبتها و در نتیجه، ارتقاء سطح کیفی خدمات سلامت و ایمنی بیمار منجر میشود.
بهروزرسانی دانش و مهارتهای بالینی: با توجه به پویایی علم پرستاری، دسترسی به مجموعهای که دربرگیرنده آخرین استانداردها و رویههای توصیه شده باشد، به پرستاران امکان میدهد تا دانش و مهارتهای خود را بهروز نگه داشته و خدمات خود را مبتنی بر شواهد علمی ارائه دهند.
کاهش خطاهای پرستاری و افزایش ایمنی بیمار: دسترسی آسان به دستورالعملهای واضح و گامبهگام برای اقداماتی نظیر کنترل عفونت (فصل دوم)، نمونهگیری (فصل سوم)، تجویز ایمن داروها (فصل چهارم) و مدیریت شرایط اورژانس، به طور قابل توجهی به کاهش خطاهای پرستاری و در نتیجه، ارتقاء ایمنی بیمار کمک میکند.
مرجع آموزشی و بازآموزی کارآمد: این مجموعه میتواند به عنوان یک منبع آموزشی جامع برای دانشجویان پرستاری، پرستاران جدیدالورود و همچنین به منظور بازآموزی و ارتقاء مهارتهای پرستاران باسابقه در تمامی سطوح مورد استفاده قرار گیرد.
پشتیبانی از تصمیمگیری بالینی: در شرایط پیچیده و اورژانس، وجود یک مرجع مدون و قابل اتکا میتواند به پرستاران در تصمیمگیریهای حیاتی و بهموقع یاری رساند و از اتلاف وقت جلوگیری نماید.
پاسخگویی به نیازهای گروههای خاص بیماران: با پوشش استانداردهای مراقبتی برای گروههای خاص نظیر نوزادان، کودکان، سالمندان و بیماران با نیازهای ویژه روانپزشکی، این مجموعه ابزاری کارآمد برای ارائه مراقبتهای تخصصی و متناسب با هر گروه بیمار فراهم میآورد.
تسهیل در مستندسازی و گزارشنویسی: آگاهی از استانداردهای دقیق هر اقدام، به پرستاران کمک میکند تا فرآیند ثبت و گزارشنویسی (فصل اول) را به شکلی دقیقتر و اصولیتر انجام دهند که از منظر قانونی و حرفهای حائز اهمیت است.
پرسنل کادر درمانی که این منبع جامع را مطالعه و به کار بسته باشد، در مقایسه با سایر همکاران خود، تفاوتهای قابل توجه و مثبتی در عملکرد و رویکرد حرفهای خود نشان خواهد داد. این تفاوتها میتواند در جنبههای زیر مشهود باشد:
دانش و تسلط علمی عمیقتر و گستردهتر:
- او درک جامعتری از اصول، استانداردها و جدیدترین رویههای پرستاری در طیف وسیعی از تخصصها خواهد داشت.
- نه تنها در حوزه تخصصی خود، بلکه در زمینههای مرتبط نیز اطلاعات بهروز و قابل اتکایی خواهد داشت که به وی امکان میدهد ارتباط بین مشکلات مختلف بیمار را بهتر درک کند.
مهارت بالینی دقیقتر و مبتنی بر استاندارد:
- اقدامات و مداخلات پرستاری را با دقت و اطمینان بیشتری، منطبق بر استانداردهای پذیرفته شده انجام میدهد.
- احتمال بروز خطا در پروسیجرها، تجویز دارو، کنترل عفونت و سایر مداخلات در این فرد کاهش مییابد.
توانایی بالاتر در تصمیمگیریهای بالینی و حل مسئله:
- با دسترسی به طیف وسیعی از اطلاعات استاندارد، در شرایط پیچیده و بحرانی، با سرعت و دقت بیشتری میتواند وضعیت بیمار را ارزیابی کرده و تصمیمات بالینی صحیحتری اتخاذ نماید.
- توانایی پیشبینی مشکلات بالقوه و انجام اقدامات پیشگیرانه در او تقویت میشود.
پیشرو در ارتقاء ایمنی بیمار:
- به دلیل تسلط بر استانداردهای ایمنی، به طور فعالتری در جهت کاهش ریسکها و ارتقاء ایمنی بیماران عمل میکند.
- میتواند به عنوان یک الگو و مرجع برای رعایت اصول ایمنی در بخش شناخته شود.
اعتماد به نفس و حرفهایگری برجستهتر:
- تسلط بر دانش و مهارت، منجر به افزایش اعتماد به نفس در انجام وظایف و تعامل با بیماران و سایر اعضای تیم درمان میشود.
- رویکردی حرفهایتر و مسئولیتپذیرتر در قبال مراقبت از بیمار از خود نشان میدهد.
منبعی قابل اتکا برای همکاران:
- به دلیل دانش گسترده، میتواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی و مشاور برای همکاران جوانتر یا در مواجهه با موارد پیچیده عمل کند.
- به ارتقاء دانش و مهارت تیم کمک میکند.
ارتباط موثرتر و نقش فعالتر در تیم درمانی:
- با درک عمیقتر از فرآیندهای درمانی و مراقبتی، میتواند ارتباطات بینرشتهای موثرتری با پزشکان و سایر متخصصان برقرار کرده و نقش فعالتری در برنامهریزی و اجرای مراقبتها ایفا کند.
- در آموزش به بیمار و خانواده نیز توانمندتر عمل خواهد کرد.
تعهد بیشتر به اصول و مستندسازی دقیق:
- اهمیت رعایت دقیق استانداردها و همچنین اصول صحیح و کامل مستندسازی را عمیقاً درک کرده و در عمل به آن پایبند خواهد بود.
پرسنل کادر درمانی که این منابع را خوانده باشد، دانش پایهای و تخصصی وسیعی در مورد حرفه، اصول اخلاقی، حقوق بیمار، اقدامات بالینی استاندارد، ایمنی و کنترل عفونت، مستندسازی و نقشهای متنوع پرستار کسب کرده است.
این دانش او را قادر میسازد تا مراقبتی جامعتر، ایمنتر و مبتنی بر شواهد ارائه دهد و در محیطهای بالینی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی بهصورت حرفهایتر عمل کند.
در مقابل، پرستاری که این منابع را نخوانده باشد، فاقد این چارچوب دانشی مدون و تفصیلی خواهد بود و ممکن است در انجام وظایف خود با چالشهای بیشتری روبرو شود یا نتواند مراقبتی با همان سطح کیفیت و ایمنی ارائه دهد.